donderdag 6 december 2007

Sooreh Hera

Wim van Krimpen is een Nederlander. Een museumdirecteur. Hij had een foto als deze gekozen om opgehangen te laten worden. Waarom weet ik ook niet, want volgens mij hang je in een kunstmuseum voornamelijk kunst op. Geen foto’s.
Maar toen werd hem gewaar dat de maskers die die twee jongelieden dragen, maskers waren van Mohammed en Ali. Dat wisten sommigen, hoewel het verboden is om afbeeldingen te maken van wat dan ook. Maar dat waren dus meteen Mohammed en Ali, die op andere afbeeldingen ook in onzedelijke betastingen te zien zijn. Nou ja, onzedelijk...
Dat was, zei Wim, een provocatie.
Maar wiens provocatie, Wim?
Van As-Soennah en het Turks Platform - of van de kunstenares?
Ik zou in beide gevallen het werk hebben laten hangen, want ik schijt niet zo gauw in mijn broek.

(Wie is trouwens Ali, en wie Mohammed op de foto? Kan een in de blogs verdwaalde islamiet me dat misschien uitleggen? En kan hij dan ook uitleggen waarom die achterste een beetje lijkt op Jozef Stalin, baard wegdenken, 1925, en de voorste op Dzjengis Khan?)

Geen opmerkingen: