dinsdag 18 december 2007

Piet of Karel

Piet Vroon stierf in 1998, Karel van het Reve in 1999. Ik had hun beider boeken en die heb ik nog steeds. Ik herlees ze ook nog steeds. Ze waren allebei van eenvoudigen komaf. Karel werd slavist, Piet werd psycholoog.
Ze schreven ook allebei columns. Karel in het Parool, Piet in de Volkskrant. Maar ik geloof dat Karel de betere schrijver van de twee was. De toon van Piet’s columns was soms: als jullie het nou nog niet begrepen hebben, dan.
Een ander verschil tussen de twee is dit. Piet Vroon schreef in zijn klassieke boek ‘Tranen van een krokodil’ uit 1989 een eerste zin die Karel nooit zou hebben laten staan: ‘Dit is geen gemakkelijk leesboek, maar een verhandeling met een gewaagde stelling.’ Als Karel zoiets beweerd zou hebben als Piet deed, had hij geschreven: ‘Dit is een gemakkelijk leesbare verhandeling met een gewaagde stelling.’
Maar dat maakt me ook niet uit. ‘Tranen van een krokodil’ is een prachtig, leesbaar boek.

Geen opmerkingen: