dinsdag 26 februari 2008

Het Restfries

Naast het Twents, het Limburgs, het Jordanees bestaat er ook het Restfriese dialect. Het vreemde aan dit dialect is dat het geen gesproken dialect is, ook niet een handgeschreven taal, maar zuiver een toetstaal (roetstaak in het Restfries). Bijna iedereen kan het Restfries beoefenen, maar echt beheersen is er niet bij. Toch bevindt het Restfries zich in een periode van opkomst: 96% van de Nederlanders heeft een computer met toetsenbord, en minder dan 2% van hen heeft een typediploma gehaald. Dus nagenoeg iedereen maakt rilfouten. Het gaat er om de interessante tilfouten te behouden.
Zo ontving ik vanochtend een mail waarin een zekere dame me vroeg of ze bij het volgende bezoek aan mij een tuinbroek zou mogen dragen. ‘Dat mag je zeker,’ mailde ik haar terug, ‘want ik loop er zelf ook slordig bij. Dus trek maar een ruimbroek aan.’ Nèt misgetikt, maar het aldus ontstane woord blijft toch zijn betekenis houden, of verandert enigszins van betekenis. Dat is het Restfries.
Stuurt uw leukste Restfriese vergissingen op, dan maken we er een wiirdenboejke van. Dit laatste was dus geen Restfries, maar een ordinaire rilfout.

Geen opmerkingen: