woensdag 2 januari 2008

Beknopt

Horace Walpole (1717-1797) zei: The whole secret of life is to be interested in one thing profoundly and in a thousand things well.
Daar zit veel in. Zo ben ik geïnteresseerd in wat Nabokov, Karel van het Reve, Toergenjev hebben geschreven. Ik ben geïnteresseerd in het schaakspel (en dan vooral in het Grünfeld-Indisch voor zwart). Ik ben geïnteresseerd in Bach, mits gespeeld door Glenn Gould. Ik houd in het algemeen van barokmuziek. Ik houd van Oosteuropese tekenkunst. Ik kijk graag naar sumo en naar snooker. Ik zie graag ruimtefotografie. Ik zie graag optische illusies.
Mijn echte interesse is: hoe krijg ik wat ik wil zeggen zo beknopt mogelijk op papier. Want dat moet. Beknopt. Hou het kort, gebruik niet teveel ruimte. U zult dus wel begrijpen dat ik nog steeds graag zit te lezen in Zinovjev’s Gapende hoogten.

Geen opmerkingen: