zaterdag 17 november 2007

Tekenkunst

Ik heb van de laatste 24 uur er 17 besteed aan het zoeken naar interessante schilderwerken. Hieronder staan een paar resultaten, werken die ik ‘aardig’ vind (‘Het vaas’ en ‘Balans’). De hele rest had van mij ongeschilderd kunnen blijven. Ik heb gezocht bij kunstuitlenen en bij een twintigtal galeries.
Wat opvalt, is dat Herman Brood en zijn derivaten en ook Rothko’s derivaten nog steeds enorm populair zijn. Wat ook opvalt is het gebrek aan tekenkunst. Wat je dan krijgt, als je niet kunt tekenen, is bijvoorbeeld een rood-oranje-geel doek met in donkerrood of paars, ‘in slechts een paar lijnen weergegeven’ een mannetje. Titel: ‘Eenling’. Als er meer mannetjes op staan, wordt de titel: ‘Menigte’. Het is te erg voor woorden, maar u wilt wel van me aannemen dat deze schilderijen inderdaad bestaan. Ik zal de naam van de schilder voor me houden.
Wat ook opvalt is de voorliefde voor de kleur rood, en dus ook voor het stilleven met appels. Breek me de bek niet open. Er worden ook heel wat clowns geschilderd, in den lande. Ook enorm veel koeiekoppen.
En nergens o nergens kom je een schilderij tegen waar je ‘Ai!’ bij roept, een schilderij waarbij je moet nadenken.
Wat hiertegen te ondernemen. Er wordt op de kunstacademies al sinds Karel Appel geen fatsoenlijk tekenonderwijs meer gegeven. Maar je kunt wel voorbeelden geven. Dat zal ik doen.

Geen opmerkingen: