vrijdag 16 november 2007

Mijn belezenheid

Deze prachtige vrouw heette Stella Maria Sarah Miles Franklin. Heerlijke naam. Ik had een buurvrouw die ook Stella heette. Maria ken ik niet, maar mijn zus heet Marja. Sarah was de vrouw van Bob Dylan. Miles Davis kent u. Franklin D. Roosevelt ook.
Deze Stella leefde van 1879-1954 en is als schrijfster bekend geworden als Miles Franklin. Ze was Australische, heeft zich nog bemoeid met de feministen in Australië, heeft de halve wereld rondgereisd, en ze schreef, voordat ze al die dingen ging doen, op haar 20ste haar eerste roman, My Brilliant Career.
Een fantastisch goede titel voor een twintigjarig meisje. Ik had nog nooit ook maar gehoord van dit boek.
Het boek begint zo: ‘MY DEAR FELLOW AUSTRALIANS, just a few lines to tell you that this story is all about myself.’ Dan heb je een sterk karakter, zou ik zeggen, en je hebt wit, zoals de Engelsen zeggen. Heeft u ooit een roman van een jonge Nederlander of Nederlandse gelezen die begint met de woorden ‘BESTE NEDERLANDERS’?
Onbegrijpelijk dat ik een boek met zo’n titel nooit ben tegengekomen. Ik zou het direct gekocht hebben.
In 1946 schreef ze nog My Career Goes Bung.

Geen opmerkingen: